Kan tegneserier være en vej til at øge læselysten for elever på mellemtrinet? Svaret er ja, ifølge resultaterne af et projekt fra Dansk Forfatterforening i samarbejde med en række tegneserieskabere og pædagogiske læringscentre.
Gennem et år er mellemtrinselever på syv folkeskoler blevet introduceret for tegneserier og har selv skullet skabe fortællinger sammen med tegneserieskabere. En spørgeskemaundersøgelse har efterfølgende vist, at mere end halvdelen af eleverne læser flere bøger på frivillig basis nu, end de gjorde før »tegneserieforløbet«.
Desuden melder flere af de deltagende PLC’er om et markant øget frivilligt udlån af tegneserier.
»Vores udlån af tegneserier er steget med 251 %. Det er en udvikling, vi også har fastholdt efter, at projektet er stoppet. Projektet ”1 år med tegneserier” har været så godt, at vi i nuværende skoleår forsætter et projekt om tegneserier«, siger PLC-medarbejder på Hotherskolen i Stevns Per Okholm.
Arbejd tværfagligt
Ifølge Dansk Forfatterforenings formand Morten Visby er de tværfaglige samarbejder nødvendige og meget givende.
»Vi ved, at det står skidt med danske børns læselyst, og vi ved, at det handler om at nå børnene, der hvor de er i deres hverdag. Derfor ligger der et stort potentiale i netop PLC’erne. Vi ved også, at bøgerne selv er vigtige. Børn er selektive og har skarp kritisk sans. De vil have fængende litteratur, og her viser projektet, at tegneserier virkelig kan noget«, siger han.
Tegneserier motiverer
Erfaringerne er også, at tegneserierne engagerede de elever, der normalt ikke læser så meget, i undervisningen. Som Hegan Heinze, PLC-medarbejder på Vigerslev Allés Skole i Valby, siger:
»Den illustrator, Tatiana Goldberg, vi havde, var meget inspirerende. Hun formåede, at få de elever med, som ellers havde givet udtryk for, at det kunne de slet ikke«.
Om projektet
Projekt '1 år med tegneserier' er gennemført som samarbejde mellem PLC’er på syv af landets folkeskoler med besøg fra ni tegneserieskabere i skoleåret 2021/2022. Eleverne blev introduceret til tegneserier gennem læringsforløb i undervisningen, formidlingstiltag på skolernes PLC’er og tegneserieworkshops. Projektet er støttet af Udviklingspuljen for Folkebiblioteker og Pædagogiske Læringscentre samt Huskunstnerordningen.