Foreningen Det Digitale Folkebibliotek er i gang med en høring blandt foreningens medlemmer om et fælles fokuseret digitalt bibliotekstilbud til danskerne.
I slutningen af marts skal bestyrelsen i foreningen Det Digitale Folkebibliotek beslutte, hvordan den endelige udformning af et fokuseret digitalt bibliotekstilbud skal se ud.
Konsulentfirmaerne Is It a Bird og Implement Consulting Group har gennemført en række undersøgelser, interviews og analyser og kommer med en række anbefalinger, som sammen med medlemmernes høringssvar skal danne grundlag for bestyrelsens endelige beslutning.
Baggrunden for at det er nu, der skal ske noget på det digitale område hos folkebibliotekerne er dels et stigende antal digitale udlån, som øger udgifterne til det digitale område, og gør det nødvendigt at prioritere og fokusere, så bibliotekerne får mest muligt ud af pengene. Samtidig kan de digitale løsninger, der blev lavet for op til 20 år siden, ikke imødekommer brugernes forventninger til kvalitet og funktionalitet i dag.
”Et fokuseret tilbud handler om at se på hele det digitale bibliotekslandskab i lyset af ny teknologi og brugernes ændrede medievaner”, skriver Det Digitale Folkebibliotek.
Det handler også om fremtiden for de fire nettjenester: Biblioteksvagten, Litteratursiden, eKurser og BibZoom, da de fra 2024 ikke længere vil modtage tre millioner kroner i driftstilskud fra Slots- og Kulturstyrelsen som hidtil.
Den grundlæggende anbefaling i rapporten fra konsulentfirmaerne ud fra nedenstående tre såkaldte målbilleder er, at folkebibliotekernes samlede tilbud sker gennem ét fælles CMS i form af det lokale biblioteks hjemmeside samt tre undertjenester for henholdsvis det fysiske bibliotek, lyd- og e-bøger, samt film.
1. Folkebibliotekernes digitale tilbud skal i fremtiden opleves af brugerne som ét samlet værditilbud med ét tydeligt fælles brand
2. Folkebibliotekernes digitale tilbud skal have det lokale bibliotek som afsender af digitalt kvalitetsmateriale – uanset hvem, der har produceret materialet
3. Folkebibliotekernes digitale tilbud skal hjælpe brugerne med gnidningsfrit at navigere i et stort udvalg gennem gode søgemuligheder og troværdig personalisering – ikke gennem målgruppespecifikke universer, da brugerne for hyppigt skifter brugssituationer og smagspræferencer.