Coronavirus

Find svar på dine spørgsmål om Coronavirus

Gå til sidens indhold
09. april 2021 Af Anette Lerche

Kulturministeren udpeger tre pejlemærker for folkebibliotekerne

Over de kommende tre år vil kulturminister Joy Mogensen anvende i alt 75 millioner kroner til at understøtte folkebibliotekernes udvikling inden for demokrati, læring og digital dannelse.

Demokrati, læring og digital dannelse. Det er pejlemærkerne for folkebibliotekerne i de kommende tre år. Arkivfoto

Da Kulturminister Joy Mogensen den 8. april 2021 deltog i Danmarks Biblioteksforenings bibliotekspolitiske topmøde, løftede hun sløret for tre pejlemærker for folkebibliotekerne og de pædagogiske læringscentre over for tilhørerne.

De tre pejlemærker er demokrati, læring og digital dannelse, og det er midler fra udviklingspuljen, der skal bidrage til, at bibliotekerne udvikler og giver pejlemærkerne liv i deres respektive kommuner.

Det første pejlemærke er, at biblioteket skal være en kerneinstitution i demokratiet, hvor det fysiske bibliotek skal være et rum for debat og diversitet, der skaber grobund for mere folkeoplysning, flere fællesskaber og kvalificeret samfundsdebat.

Det andet pejlemærke er, at folkebiblioteket skal være en dynamo i den digitale transformation, hvor biblioteket og pædagogiske læringscentre skal understøtte børn og voksnes aktive deltagelse i et digitalt velfærdssamfund ved at udvikle kritiske og konstruktive kompetencer i relation til medieforbrug, kulturforbrug og sikker adfærd på nettet.

- Vi har haft fokus på at få så mange med som muligt i den digitale transformation. Men nu ser vi også bagsiden af den transformation med øget polarisering og ekkokamre. Vores demokrati er afhængig af, at vi mødes med dem, vi er uenige med og har en debat og en respekt for hinandens synspunkter og ikke mindst, at vi debatterer på et kvalificeret grundlag baseret på fakta.

Det tredje og sidste pejlemærke er, at folkebibliotekerne er en kilde til læring og dannelse hele livet, hvor bibliotekerne skal inspirere til livslang læring ved at understøtte gode læsekompetencer og motivere til at læse skøn- og faglitteratur i samarbejde med andre væsentlige aktører – ikke mindst borgerne selv.

- Som samfund er det afgørende, at vi har institutioner, der tilbyder os mulighed for at lade os inspirere til noget nyt. At vi har troen på at mennesket aldrig bliver færdig med at være nysgerrig på sig selv og verden.

Se mere om pejlemærkerne her.