Coronavirus

Find svar på dine spørgsmål om Coronavirus

Gå til sidens indhold
08. september 2020 Af Anette Lerche

Anbragte unge har større chance for at gennemføre en ungdomsuddannelse, hvis de læser

Lystlæsning har stor betydning for anbragte børn og unges mulighed for at få en ungdomsuddannelse. Det viser analyser, som Socialt Udviklingscenter (SUS) og VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, har udarbejdet for Egmont Fonden.

Lystlæsning blandt anbragte børn og unge øger chancen for, at de gennemfører en ungdomsuddannelse. Arkivfoto Jakob Boserup

54 procent af de anbragte børn og unge, der ofte læser en bog for fornøjelsens skyld har gennemført eller er i gang med en ungdomsuddannelse. For anbragte børn og unge, der aldrig lystlæser, er det kun 38 procent.

Ser man på andelen af lystlæsere samlet blandt anbragte børn og unge, er det kun hver tredje, der læser bøger af lyst. Det viser analyser, som Socialt Udviklingscenter (SUS) og VIVE, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, har udarbejdet for Egmont Fonden.

Analyserne viser også, at lystlæsning særligt bidrager til en øget indsigt i ens egen situation, en større forståelse for omverdenen og et frirum for de anbragte unge.

I dag er det 24 procent af de anbragte unge, som har gennemført en ungdomsuddannelse seks år efter, at de afsluttede grundskolen sammenlignet med 77 procent af andre unge. Og det er særligt bekymrende, da uddannelse anerkendes som den vigtigste beskyttelsesfaktor mod udsathed som voksen.

Se mere om analyserne her. 

Se Perspektivs interivew med Rachel Röst fra Læs for livet her.