Tilmeld dig

Forbundet Kultur og Informations generalforsamling 2021

Gå til sidens indhold

Nyt job: Tjek på alt fra forplejning til teknik

Lone Schlüter fortæller om sit nye job som konsulent i Dansk Sygeplejeråd i Kursus- og Konferenceteamet.

Lone Schlüter har været i sit nye job siden 1. oktober 2020. Foto Jakob Boserup

Navn: Lone Schlüter
Stilling: Konsulent i Dansk Sygeplejeråd i Kursus- og Konferenceteamet siden 1. oktober 2020
Uddannelse: Cand.scient.bibl., 2006
Tidligere: Danmarks Statistik, Lett Advokatfirma (nu: DLA Piper) og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Alder: 47 år

Hvad er dine opgaver i Dansk Sygeplejeråd (DSR)?
- Jeg er en del af det team, der står for rammerne ved alle kurser og arrangementer for medlemmerne. Jeg skal have overblik og sørge for alt fra forplejning til teknik, så dem, der skal levere indholdet, ikke skal tænke på andet. I Dansk Sygeplejeråd taler vi om »Medlemsrejsen«, hvor vi har fokus på at tage hånd om medlemmerne hele vejen fra, de ser et kursus hos os, tilmelder sig, deltager og bagefter evaluerer og forhåbentlig er blevet klogere både fagligt og personligt. Det hele skal være en god oplevelse. Jeg er med til at gennemtænke det hele og afvikle det. Lige nu foregår alt digitalt, hvor jeg for eksempel afvikler arrangementer i Teams og kurser og sørger for lavpraktiske ting som at slukke folks mikrofoner, når de glemmer det, og forstørre billedet af dem, der taler, og så videre.

Hvorfor søgte du netop jobbet hos DSR?
- Af flere årsager. DSR har gang i spændende udviklingsprojekter og er åbne over for nye måder at gøre tingene på og har erkendt, at det er komplekst og kræver ressourcer at skabe gode oplevelser for medlemmerne, så vores arbejde med arrangementer bliver anerkendt. Jeg kan gode lide, at der er fokus på at gøre det godt for medlemmerne i alle de touch-points, forbundet har med dem. Desuden er det et teamarbejde, hvor vi er flere, der udvikler og laver kurser og konferencer sammen. Tidligere har jeg været alene om opgaven. Her har jeg nogle at sparre direkte med, selv om det er en udfordring lige nu, at vi alle arbejder meget hjemme, men det ændrer sig jo igen.

Hvordan er du kommet ind på feltet med at arrangere kurser og konferencer?
- Jeg har altid haft den interesse. Før jeg læste på Biblioteksskolen (i dag informationsstudier, red.) var jeg kontorassistent i fagforbundet HK, hvor jeg begyndte at lave arrangementer både for 5-20 personer og op til store konferencer for mange deltagere. Dengang var det mere »sådan noget, man lige også gjorde« - en sidegesjæft. Jeg har fulgt udviklingen, mens jeg blev cand.scient.bibl. og i andre jobs. I dag er det meget mere komplekst at lave arrangementer, og deltagerne forventer et meget mere professionelt setup. Der er jo videregående uddannelser i for eksempel oplevelsesdesign eller event manager i dag.
Da jeg var ansat på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, lavede jeg indtægtsdækkede kurser. Og i Danmarks Statistik opstartede jeg deres kursusvirksomhed for eksempelvis gymnasielærere, ansatte i virksomheder og centraladministrationen. Folk, der skulle lære at finde og anvende statistik.

Hvilke kompetencer bruger du i dit arbejde i dag?
- Jeg er god til at koordinere og projektlede, hvor der er mange delelementer, der skal bringes sammen. For eksempel er struktur og overblik vigtigt, når man planlægger en stor konference. At få lavet en drejebog, så man sikrer sig, at alt bliver gjort, når man er mange mennesker involveret med hver sin rolle. Jeg skal også have overblik over, hvem vi skal bringe i spil og hvornår.
Under corona har opgaverne ændret karakter, så jeg for eksempel nu kalder mig producer, fordi der er flere opgaver med hensyn til teknikken, som ikke i samme grad har været der tidligere.
Med et smil på læben vender jeg ofte tilbage til referenceinterviewet. Det bruger jeg rigtig meget. Hvis en kollega kommer med en idé eller er blevet pålagt at lave et oplæg eller et kursus om et emne, kan jeg spørge ind, så vi lander på det rigtige setup. Måske er der i virkeligheden brug for noget andet end det, de umiddelbart forestillede sig. Jeg ved også, hvad der er nødvendigt, at de tager stilling til. Så det at skabe relationer og tillid er enormt vigtigt i det her job.