Tilmeld dig

Forbundet Kultur og Informations generalforsamling 2021

Gå til sidens indhold

TikTok – udskældt socialt medie eller genial platform?

Danske børn er på TikTok. Så det er oplagt, at børnebibliotekaren rykker sin formidling ud i deres digitale verden. Men det skal gøres med hjertet, siger digital pædagog Eva Fog, der har skrevet rapporten TikTok: Musik, stemninger og skjulte algoritmer.

Eva Fog er ekspert i børn, køn og teknologi. Hun er uddannet pædagog og har siden 2009 haft fokus på digital pædagogik, digital opdragelse og digital ligestilling. Hun blev bruger på TikTok i oktober 2019. Fotos fra TikTok

Tekst Anette Lerche

Den officielle aldersgrænse for at være på TikTok er 13 år. Men den grænse overholdes ikke af danske børn, der opretter profiler helt ned til syvårsalderen. Det er en af grundene til, at Datatilsynet interesserer sig for det kinesiske sociale medie, der har taget de 7 til 13-årige danske børn med storm. Datatilsynet har derfor bedt TikTok besvare en lang række tekniske, juridiske og sikkerhedsmæssige spørgsmål.
Chefjurist Anette Høyrup fra Forbrugerrådet Tænk er også kritisk over for TikTok. Hun beskriver i Politiken, hvordan TikTok indsamler data om brugerne på en ugennemsigtig måde.
»Der sker i designet af appen tilsyneladende en automatisk datahøst, hvilket står i modsætning til GDPR, hvor privatlivsbeskyttelse skal bygges ind som standard, og brugeren skal være i kontrol«, siger hun. Men helt at fraråde børn at være på TikTok gør hun ikke, for det er et voldsomt populært medie.
»Men som forælder bør man bruge 5-10 minutter med sit barn på at gennemgå privatlivsindstillingerne. TikTok har lyttet til noget af kritikken og åbnet for, at man kan administrere, hvad der sker med ens persondata i appen...«

Det værste, man kan gøre, er ikke at gøre noget

Medierådet for Børn og Unge har blandt andet til opgave at informere samfundet om de digitale platforme, børn færdes på. Derfor følger formand Stine Liv Johansen de store sociale medier – også TikTok.
- TikTok har fået enormt meget hype, men er nok hverken værre eller bedre end de øvrige sociale medier. Jeg siger ikke, at de har løst problemerne, men er i en proces, hvor de har fokus på problemerne , siger Stine Liv Johansen.
Hun peger på, at det er TikTok, der har sat en aldersgrænse på 13 år, hvilket set med danske briller er en fornuftig grænse.
- Problemet opstår, når danske børn uden vejledning fra voksne selv opretter profiler. Derfor må vi som forældre og fagpersoner også selv være til stede, så vi kan komme i dialog med børnene og de unge.
Når det er sagt, er Stine Liv Johansen opmærksom på de dilemmaer, der opstår, når man inddrager kommercielle platforme i læringskontekster, for eksempel som fagpersoner på skoler og biblioteker.
- Der er nogle dataetiske og principielle diskussioner, vi skal tage som samfund. Men lige nu og her står vi med en stor gruppe børn, der er alene på platformene, og derfor er der brug for voksne, der kan have en dialog med dem. For mig at se er det vigtigere at gøre noget end ikke at gøre noget, for børn risikerer at opleve krænkelser på de digitale medier, og vi ved, at de typisk først meget sent fortæller en voksen om det.
For Stine Liv Johansen er det vigtigt, at fagpersoner og forældre ikke bare giver op, fordi det er medier, vi ikke ved noget om.
- Så har vi vendt børnene ryggen. Og faktum er, at de er derude – uanset om de har fået lov.

... lige nu og her står vi med en stor gruppe børn, der er alene på platformene, og derfor er der brug for voksne, der kan have en dialog med dem.
Stine Liv Johansen, formand for Medierådet for Børn og Unge

Vigtigt med gode voksne

Digital pædagog og forfatter til rapporten TikTok: Musik, stemninger og skjulte algoritmer Eva Fog er også fuldt bevidst om, at aldersgrænsen på de 13 år på TikTok ikke overholdes, og at Datatilsynet følger TikTok tæt på grund af problemer omkring GDPR. Men hun mener, at hun med god samvittighed kan være på platformen som digital pædagog, så længe Datatilsynet ikke fraråder det. Hun overlader dataetikken til Datatilsynet, for hun er optaget af didaktikken og betydningen af, at børn møder voksne rollemodeller i den digitale verden, der kan vejlede dem i, hvad der foregår. Både når de eksempelvis bruger computere i skolen eller er på de sociale medier i fritiden. Og hvis de voksne skal lykkes med at hjælpe børnene til at forstå de digitale medier, skal de være, hvor børnene er, og forstå, hvordan medierne fungerer, mener hun.
- For mig er TikTok ikke et værre medie end de andre sociale medier. Der er så meget bevågenhed omkring TikTok, at de ikke kan slippe afsted med noget, og rent faktisk kan børnene følge TikTok via en browser uden selv at have en profil, hvilket er et stort plus, siger Eva Fog.

Bibliotekarer på TikTok

Eva Fog følger enkelte bibliotekarer og forfattere på TikTok.
- De er succesfulde, fordi de er voksne, der er ærlige og tilgængelige på mediet og formår at følge trends. Ved at være på TikTok kan de nå børnene og formidle til dem. For at lykkes skal du være til stede og være deltagende. TikTok handler om det personlige, at man har lyst til at vise, hvem man er.
Et andet krav for at lykkes på TikTok er, at man er der kontinuerligt. Det kræver både ens følgere og algoritmen, og man skal følge de trends, der er på TikTok.
- Børn elsker, at voksne også tør gøre noget tosset. Lykkes man med det, bliver man en del af et TikTok-miljø.
Eva Fog vurderer, at der ikke er mere end 20.000 voksne danskere på TikTok, og flere af dem er der for netop at være gode rollemodeller for børnene. Blandt andet kender Eva Fog til flere mødre, der har oprettet profiler for blandt andet at gå i dialog med børnene på TikTok.
Eva Fog laver selv både fjollet indhold om eksempelvis hendes begejstring for en snackpølse (hvilket blev et viralt hit), men hun laver også videoer om eksempelvis Corona.
- Der er for få voksne i den digitale verden, derfor er der en stor pædagogisk opgave i at være til stede. Jeg er én, børnene stoler på. Og de betror sig til mig, fordi jeg er en voksen, de møder digitalt. Hvis problemerne er for store, så hjælper jeg dem videre og siger, at de skal tale med en lærer eller deres forældre eller lignende, men det er vigtigt, at de kan stole på mig. Og lige som mange andre voksne, så hjælper jeg dem også med at have en god tone, for den kan godt være hård. Jeg plejer at sige, at børnene er nogle fantastiske møgunger, og jeg er meget bevidst om, at det er deres domæne. Det er dem, der bestemmer.

Der er for få voksne i den digitale verden, derfor er der en stor pædagogisk opgave i at være til stede.
Eva Fog, digital pædagog

Bibliotekar på TikTok

Kathrine Pachniuk, der er børnebibliotekar i Vanløse, har brugt sociale medier til at formidle børnelitteratur siden 2015.
- Dengang kunne man stadig have formiddagsvagter på børnebiblioteket, og det ærgrede mig, at jeg i det tidsrum ikke havde så mange at formidle min viden til. Så jeg oprettede en profil på Instagram, hvor jeg formidlede til børn for at bruge tiden bedre og nå flere. Men der var bare ikke nogen børn, der fulgte mig, så jeg skiftede fokus og formidlede til forældre, pædagoger og andre, der har kontakt med børn. Vi ved jo fra læsevaneundersøgelser, at det er mor, der er den primære inspiration for børn, så det giver god mening at inspirere mor, siger Kathrine Pachniuk.
Da Danmark blev lukket ned i foråret på grund af Coronaepidemien, begyndte Kathrine Pachniuk at udforske TikTok som medie.
- Med TikTok skal man finde en niche og holde sig til den, så min niche er at formidle børnelitteratur. Det er et sjovt medie at arbejde i, fordi det kan rigtig meget i forhold til effekter og lignende. Instagram bliver hurtigt meget pænt, TikTok er mere leg og fjol, og det er her, børnene er.
Formidlingen på TikTok er ren fritid, og det tager typisk en times tid at lave en video. Ofte har Kathrine Pachniuk optagelser til flere videoer klar, som hun redigerer løbende.
Det var planlagt, at hun skulle have været med til at oprette en biblioteks-TikTok i Københavns Kommunes Biblioteker, men netop Datatilsynets undersøgelse af TikTok har sat det tiltag på standby.
- Selv er jeg ikke så paranoid omkring dataspørgsmålet. Som privatperson er det kun mig selv, der står til ansvar for det, jeg laver på TikTok. Men hvis et bibliotek gik ind i det, ville det være noget andet. Så blåstempler man mediet, og derfor skal man selvfølgelig afvente Datatilsynet.
Kathrine Pachniuk mener, at der er mange fordomme om TikTok.
- For eksempel har jeg hørt flere sige, at kvindeidealet er helt galt. Det var der blandt andet en far, der gav som begrundelse for, at hans datter ikke måtte være på TikTok. Men han var ikke bevidst om, at ens feed jo bliver, hvad man liker. Mit feed i TikTok er især booktalks, og mest på engelsk, fordi der ikke er så meget dansk indhold på det område. Så når børn liker mine videoer på TikTok, vil algoritmen betyde, at de også kommer til at se videoer i stil med mine – altså litteratur, så derfor giver det mening for mig at være på TikTok.

Følgere, kommentarer og visninger

På TikTok bestemmer man selv, om man vil have et kommentarspor på ens profil. Det har Kathrine Pachniuk valgt fra.
- Der kan godt komme mange ubehagelige kommentarer, der ikke nødvendigvis har noget at gøre med det, man har postet. Eller børnene kan skændes i kommentarsporet og skrive grimme ting til hinanden, og så skal jeg overveje, om jeg vil være en voksen, der siger »sådan vil jeg ikke have, at I taler«. Men omvendt går jeg glip af dialogen med dem, der ser mine videoer, så jeg overvejer at slå det til igen.
Kathrine Pachniuk er ikke så optaget af, hvor mange følgere hun har, for visninger er lige så vigtigt. Blandt andet har en video, der handlede om søvn i forhold til fire forskellige persontyper; en gamer, en, der så serier, en, der så film, og en, der læste bøger, fået 150.000 visninger i Danmark. Men ellers får en video, hun lægger op, i snit 1.000 views.
Hendes råd til bibliotekarer, der overvejer selv at bruge TikTok til formidling, er, at man skal give sig god tid til at sætte sig ind i mediet.
- Det tager tid. I går brugte jeg to timer på at se, hvad andre laver på TikTok, men det gør jeg jo, fordi jeg synes, det er sjovt. Så hvis man vil prøve TikTok, så skal man gøre det på mediets præmisser, og du skal have lyst til at lege og være lidt fjollet, hvis du vil formidle til børn.

TikTok

TikTok blev lanceret i 2018 som en fusion mellem Musical.ly og appen Douyin. Ejeren er kinesiske ByteDance. I dag har mediet cirka 800 millioner brugere – især i Asien.

• TikTok er lettest at forklare som en blanding af Instagram, YouTube og Snapchat.

• Formen er korte videoer, der tilsættes musik, lyd, filtre, emojis og animerede gifs.

• Mange laver dansevideoer, men generelt kan indholdet deles i tre kategorier.

1. Virkeligheden: Hverdagsmennesker i upoleret version
2. Thirst Trap: Smukke mennesker, der viser sig frem
3. Produktion: Videoer, der er lagt et stort arbejde i.

• Algoritmen sikrer, at man som bruger får vist indhold, man interesserer sig for, eller hvad ens venner ser. Desuden ser man hovedsageligt indhold fra sit eget land.

• Særligt for TikTok er, at profiler uden særlig mange følgere kan gå viralt. Altså ses af mange. Eva Fog har eksempelvis oplevet at gå viralt i både udlandet og i Danmark med to videoer:

a. En video på det engelske TikTok fik over 533.000 visninger. Den bestod af en appel om at forstå børn og unges barndom, som den er nu, og ikke som den var, da man selv var barn.
b. På Eva Fogs danske profil er en video om en snackpølse blevet set over 63.000 gange.

Bliv selv klogere på TikTok på Eva Fogs hjemmeside: evafog.dk, hvor du også finder rapporten TikTok: Musik, stemninger og skjulte algoritmer