Coronavirus

Find svar på dine spørgsmål om Coronavirus

Gå til sidens indhold

Vildtvoksende skov af små forlag

Da forlaget Gyldendal i sensommeren 2019 opslugte forlaget Rosinante & Co., kom der skarpe reaktioner fra litteraturfolk og forfattere. Men selv om vi er på vej mod færre store forlag, så er de små forlag i vækst og styrker litteraturen, siger litteraturprofessor og formand for Bogpanelet Anne-Marie Mai.

Bogforum i Bella Center 2019. Foto Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Tekst Sabrine Mønsted

Cirka 30 medarbejdere og en direktør blev opsagt, da Gyldendal valgte at opsluge forlaget Rosinante & Co., der ellers havde levet en selvstændig tilværelse under moderforlaget Gyldendal. Reaktionerne viste bekymring for den litterære mangfoldighed.
»I dag har Morten Hesseldahl ødelagt noget unikt og vigtigt i den danske kultur«, skrev forfatter Dennis Gade Kofod på sin Facebookprofil, og forfatter Amalie Laulund Trudsø skrev: »Jeg er så ked af det – på litteraturens og forlagets og egne vegne«.

De store konsoliderer sig

Ifølge litteraturredaktør på Information Peter Nielsen er fusionen en del af en større international tendens »på vej mod et nyt forlagslandskab, hvor de store forlag konsoliderer sig ved at gå efter de sikre overskudsudgivelser og gradvist opgiver at udgive de mere litterære titler«, skrev han i Information.
Gyldendals forklaring på fusionen lød, at det er nødvendigt at samle forretningen – altså alle deres forlagslinjer, såsom Rosinante, Høst & Søn og Pretty Ink – under én samlet ledelse i Klareboderne »for at vi fortsat kan værne om de stærke udgivelseslinjer på et ændret marked«, sagde direktør Morten Hesseldahl, der blandt andet henviser til nye krav om digitalisering, distribution og markedsføring.

Vækst i mikroforlag

Formand for Slots- og Kulturstyrelsens Bogpanel, litteraturprofessor fra Syddansk Universitet Anne-Marie Mai vil ikke kommentere på den konkrete fusion mellem Gyldendal og Rosinante, men i april 2018 udgav Bogpanelet rapporten Forandringer i forlagsbranchen, hvor de har undersøgt udviklingen i forlagsbranchen fra 2000 til 2018, og tendensen er klar:
- Der er de sidste tyve år sket en kraftig koncentration i bogbranchen, hvor store forlag har opkøbt mindre forlag, men samtidig har vi de sidste ti år oplevet en vækst i underskoven af små forlag og mikroforlag med for eksempel én redaktør og to til tre årlige udgivelser, siger Anne-Marie Mai, der derfor ikke er bekymret for den litterære mangfoldighed eller litteraturens vækstgrundlag.
- Det er blevet lettere og billigere at udgive bøger, så hvis man har ilden og vil bruge den tid, det kræver, så er det blevet realistisk at udgive bøger med succes på helt små forlag. Vi ser forlæggere og forfattere, der gerne vil være helt tæt på processen i udgivelsen af deres bøger, og mange skriver fremragende. Årets to vindere af Bodil og Jørgen Munch-Christensens debutantpris gik til forfattere på små forlag; Molly Balsbys med digtsamlingen Ponyprivilegiet, udgivet på forlaget Basilisk, og Marie-Louise Hansen med romanen Olgas bog, udgivet på forlaget VildMaskine, fordi det jo alene handler om litterær kvalitet, siger Anne Marie Mai, der er enig i, at de mange små forlag til en vis grad overtager rollen som litterære foregangsinitiativer, der med stor entusiasme og håbet i behold løber den økonomiske risiko.
- Men de har også en god chance for at klare sig og for eksempel få støtte af Statens Kunstfond. Vi ser også selvudgivere, der med succes får aftaler med Amazon eller Magasin om at sælge deres bøger. Og de små og store forlag supplerer hinanden. De små forlag er fødekæde til de store, hvor en forfatter måske starter på et lille forlag og flytter videre, når de gerne vil nå et større publikum eller have deres bøger udgivet i udlandet, hvor de store forlag har flere kontakter. Så de små forlag er også en indgang og en rugekasse for de større forlag, siger litteraturprofessoren, der mener, at det er glædeligt, at så mange unge arbejder med det her område og ser det som attraktivt og spændende.
- Det er gavnligt for litteraturen.


Læs mere i Bogpanelets rapport fra 2018 Forandringer i forlagsbranchen