Gå til sidens indhold

Leder: Formidlingen har fået sin egen faggruppe

Formand Tine Segels leder i Perspektiv nr. 1/2020.

Tekst Tine Segel / ts@bf.dk

En tirsdag aften i januar skete der noget i BF, som ikke sker ofte. Der blev nemlig oprettet en ny faggruppe. Det er jeg superglad for og meget stolt af. For det vidner om, at vi med den politiske målsætning om at være en stærk faglig stemme understøtter medlemmernes behov for at samles og skabe debat og viden.
Faggruppen er etableret med formidling for øje. Og omdrejningspunktet er formidlingen, som man kan læse i formålet med faggruppen; Faggruppen vil have fokus på formidling som en kernekompetence, der skaber bro mellem bibliotekets/institutionens mangeartede materialer og brugerne. Formidling forstås bredt og kan finde sted både fysisk og digitalt, men essentielt er det dobbelte fokus på både materiale og bruger og det, der skaber forbindelse mellem de to.
Og netop det, at det er fokus på formidling som kompetence, og at formidling tænkes bredt, er en enorm styrke. Der er nemlig et stort behov for, at vi taler om den faglighed, der ligger i formidling. Og at vi udvikler og taler formidling op i en tid, hvor biblioteker, museer og de ansatte rider på en bølge af høje besøgstal og et stigende behov for kuratering og vejledning i information, kultur, litteratur og oplevelser. Formidlingen er vigtig, fordi det er her, at medlemmernes faglighed gør en forskel for dem, vi formidler til.

Samme uge som den nye faggruppe blev oprettet, landede en rapport på mit bord; Analyse om bibliotekernes formidling af digitale materialer. Rapporten er en del af et projekt, som BF og KL fik projektmidler til i forbindelse med overenskomstforhandlingerne i 2018. En af de primære årsager til projektet var behovet for at få belyst, hvad der skal til for at øge brugen af bibliotekernes digitale ressourcer, samtidig med at der har været et behov for at se på både den digitale ledelse og medarbejdernes kompetencer.
I forbindelse med projektet har der været afholdt en række interviews og workshops for at indsamle viden på området, og næste skridt er at bruge den viden til at udvikle et kompetenceudviklingstilbud omkring den digitale formidling.
Det er vigtigt, at vi får viden om, hvordan formidlingen af digitale ressourcer sikres, og hvor man kan formidle digitalt, hvad enten det er på web eller sociale medier. For ofte taler vi om digitalisering som et unuanceret overbegreb og glemmer dermed at fokusere på, hvorfor digitaliseringen er så vigtig, og hvad digitaliseringen kan. For hvad er det egentlig, vi taler om, når vi taler digitalisering? Det forsøger projektet at gribe fat i, og det skal munde ud i kompetenceforløb for både ledelse og medarbejdere. KL og BF er med projektet med til at sætte flere ord på digitaliseringens potentialer og de kompetencer, der skal til at løfte dem.

Formidling er altså mange ting – uanset medie og uanset platform. Jeg ser frem til, at formidlingen nu får en mere synlig plads i BF, og jeg opfordrer alle interesserede til at melde sig ind i den nye faggruppe.