Ann Sofie Ricardy har skrevet speciale
på CBS om eReolen Go og platformsteorier.
Hun har fokuseret
på, hvilke fordele interessenterne
omkring eReolen Go (altså eReolen,
forlag, skoler og biblioteker) ser hos
platformen. For at få børnenes syn på den digitale
tjeneste har hun interviewet 14 børn i alderen
9-11 år, der alle går på skoler med et højt udlånstal
på eReolen Go.
- Børnene sagde indledningsvis, at de kun læste,
hvis de blev tvunget til det. Men det viste sig
typisk i løbet af interviewet, at de alligevel kunne
komme i tanke om situationer, hvor de havde
læst frivilligt, og at de alle var meget positive
over for, at de med eReolen Go kan læse, når de
vil. For dem har det stor værdi, at litteraturen er
så tilgængelig, siger Ann Sofie Ricardy, der i dag
er ansat ved Danskernes Digitale Bibliotek.
Set med børnenes øjne gør eReolen Go det
meget lettere at læse. Uden det digitale tilbud
er deres lystlæsning afhængig af, hvad de når at
hive ned fra reolen den time, de er på skolebiblioteket.
- Og når de har læst den ene bog, de fik lånt, er
der en hel uge til næste besøg, og måske har de
taget en bog, der enten var for let eller for svær
for dem, siger Ann Sofie Ricardy.
En anden ting, børnene fremhæver som et plus
ved eReolen Go, er, at bøgerne ikke skal afleveres
igen, og endelig er de glade for, at bøgerne er inddelt
efter emner, så de lettere kan finde det, de
interesserer sig for.
GODT SUPPLEMENT TIL SKOLENS TILBUD
Ann Sofie Ricardy har også interviewet lærerne.
De havde dog flere krav til eReolen Go, som ikke blev opfyldt.
Blandt andet vil lærerne gerne kunne overvåge og følge med i,
hvad eleverne læser og stille læsespørgsmål til teksterne.
Som deres redskab gav eReolen Go altså ikke stor værdi,
men lærerne havde dog en klar fornemmelse af, at der blev
læst flere bøger som følge af eReolen Go. Især hvis der var tale
om en skole, hvor der var langt til det nærmeste folkebibliotek
eller hvis skolen ikke havde et pædagogisk læringscenter.
Hanne Kudeha Simonsen er en af de lærer, der har deltaget i
projektet, som skulle udvikle koncepter, der gør det lettere for
skolerne at bruge eReolen Go. Og hun er glad for det digitale
tilbud, hun bruger i dansk på 6. klassetrin.
- Tidligere havde eleverne brug for, at forældrene skulle
hjælpe med login, men nu, hvor vi kan bruge unilogin til eReolen
Go, kan børnene klare det selv. Vi bruger det meget, når vi
har læsebånd, hvor det er frivilligt, hvad børnene læser.
Et af de tiltag, hun har taget til sig, er muligheden for at lytte
til digitale lydbøger.
- Det er en god øvelse for dem at sidde stille og fordybe sig.
Og det er aflastende for lærerne ikke at skulle læse op, så det
kommer jeg til at bruge ind i mellem, også fordi det er rigtig
godt med en fælles oplevelse for eleverne – både på de store
og små klassetrin. Det er også en fordel, hvis vi skal læse
en klassiker, for eksempel Robinson Crusoe, som er tung at
komme igennem. Og i forhold til ordblinde er det en kæmpe
fordel, at der også er lydbøger, siger Hanne Kudeha Simonsen.
- Jeg har selvfølgelig haft overvejelsen omkring, hvad det
betyder, at de er nødt til at læse digitalt, når de læser eReolen
Go, fordi papirbogen måske giver større fordybelse. Men
det er ret smart, at eReolen Go deler bøgerne ind i emner,
så de lettere kan få overblik, og så er det bare hurtigt og let
tilgængeligt. Det kan godt bremse deres læselyst, hvis de er i
gang med en serie og lige mangler den næste. Her er det rart,
at vi kan finde bøgerne digitalt. Jeg ser det som et godt supplement
til vores fysiske bøger, undervisning og pædagogiske
læringscenter.