Hjørring Private Realskole prioriterer læsning og litteratur højt.
- Læsning er altafgørende for unge mennesker. Elever, der
bliver gode læsere, har en ballast for livet, og på den korte bane
hjælper det dem i lektielæsningen og den daglige indlæring,
siger Henrik Frand-Madsen.
- Hvis vi på sigt ønsker gode stabile læsere, kræver det, at vi
investerer i et godt skolebibliotek med et stort udvalg af materialer
og uddannet personale, der kan vejlede. Det er vigtigt at
have én gennemgående person på skolebiblioteket, siger Henrik
Frand-Madsen.
Alle eleverne på Hjørring Private Realskole får et bibliotekskursus,
der lærer dem at bruge biblioteket og finde de materialer,
de har brug for eller lyst til at læse. Skolen har kurser, der
lærer eleverne om informationssøgning og kildekritik. Bibliotekarens
opgaver er også, at alle klassetrin årligt får forfatterbesøg.
Selv om det ikke er noget, som skolen specifikt måler på,
så er Henrik Frand-Madsen ikke i tvivl om, at det har en effekt,
at de satser så massivt på læsning.
- Vi har læsetimer fra 1. til 6. årgang og nu også i 7. årgang,
hvor der er fokus på tempolæsning, læsestrategier og forståelse.
Min fornemmelse er, at det rykker sig. Generelt er vores
karaktersnit højere end i folkeskolen, men om det skyldes det
segment, eleverne kommer fra, vores fokus på læsning eller
vores personale, er svært at sige, siger Henrik Frand-Madsen,
der mener, at det er ekstra vigtigt, at skolen prioriterer og
understøtter læsningen i en tid, hvor flere børn »nøjes« med at
læse på mobilen eller ikke får læst.
Biblioteket har stor betydning
for skolen. En tidligere
gymnastiksal blev nedlagt for
at give biblioteket god plads.
Det har gjort biblioteket til
et populært værested, hvor
bibliotekaren altid er let at finde.
LÆSEVEJLEDEREN OG BIBLIOTEKAREN SAMARBEJDER
Anette Larsen er dansklærer og læsevejleder på Hjørring
Private Realskole. Hun arrangerer blandt andet læsecamps
for elever, der ikke læser så hurtigt. Her kan de træne læseevnerne,
og i den forbindelse er bibliotekar på Hjørring Private
Realskole Ulla Kynde en vigtig samarbejdspartner, fordi hun
har stor viden om, hvilken litteratur der kan fange den enkelte
elev.
- Det betyder meget, at jeg har en fagperson at sparre med
om litteraturen, siger Anette Larsen, der er dansklærer for
en 5. og 6. klasse. Hver dag – efter skolens morgensang – går
hendes elever på biblioteket og læser i en halv time.
- Det foregår uden at jeg skal tysse på dem, fordi de hygger
sig med det. Tit sidder de tæt sammen og får en snak om,
hvad de læser. På den måde inspirerer de hinanden, og Ulla
Kynde taler med dem og hjælper dem til at finde den næste
gode bog.
Fra 7. klasse daler interessen dog for læsning, og her er det
vigtigt at prioritere samarbejdet mellem skolebibliotek, lærere
og forældre. Eksempelvis at eleverne skal læse mindst et
kvarter hjemme og føre logbog over læsningen.
- Den tid, som vi prioriterer til læsningen i skolen, er givet
godt ud. Og derfor er det vigtigt, at vi har en bibliotekar, der
kan inspirere og sikre, at der er bøger, der passer til vores
elever. Eksempelvis har vi tidligere manglet bøger til de store
elever, og her har Ulla sørget for, at samlingen er blevet udvidet,
siger Anette Larsen.