En del af BF’s medlemmer er usikre
på, om de reelt kan skifte job. Det
var en af konklusionerne på BF’s
medlemsundersøgelse i foråret
2018.
- Og den fornemmelse handler
i høj grad om, at man kan have svært ved at
sætte ord på sine kompetencer. For hvad er
det egentlig, man kan? Man »gør det jo bare«,
og derfor kan man have svært ved at se sig
selv i andre stillinger og med andre opgaver,
siger formand for BF Tine Segel.
BF har derfor udviklet en såkaldt Kompetencemodel,
som et bud på de kompetencer,
der er i spil for medlemmerne og en måde at
se, hvordan ens kompetencer kan oversættes
til andre dele af faget, til andre arbejdspladser
og opgaver.
FORSTÅ SPROGET
- Ofte er det blot et andet sprog og andre fagtermer,
der bliver brugt. For grundlæggende er det mange af de samme opgaver og kompetencer, vi ser i fag-,
forsknings- og folkebiblioteker samt i det private erhvervsliv,
siger Tine Segel.
Kompetencemodellen kan bruges til konkret at få sat ord på
ens kompetencer, men også til at inspirere og måske give en
aha-oplevelse. Derfor er der i modellen eksempler med links
til både artikler og videointerviews, så man få et billede af,
hvilke kompetencer der anvendes i forskellige typer af jobs, og
hvordan de italesættes.
STYRKET SEKTORMOBILITET
Lav sektormobilitet er noget af det, der bliver talt om blandt
BF’s medlemmer – at det er svært at skifte sektor, både at få
sig selv til at søge job i en anden sektor og at komme i betragtning,
hvis man søger.
Som et nyuddannet BF-medlem sagde i et interview med
Perspektiv: »Det er afgørende, hvor jeg får mit første job, for
det bliver nok den sektor, jeg fremadrettet kan få job i«.
For at nedbryde nogle af barriererne for sektorskifte, er modellen
udarbejdet, så man nemt kan se, hvilke kompetencer, der
går på tværs af sektorerne såsom projektledelse, digitalisering,
undervisning og læring.
- Vi ser en udvikling på arbejdsmarkedet, hvor mange opslåede
stillinger, der er relevante for vores medlemmer, ikke
indeholder ordet »bibliotekar« eller »informationsspecialist«.
Men det er vores medlemmers kompetencer, der efterspørges.
Det gør det endnu mere vigtigt, at man selv er opmærksom på
sine kompetencer, og hvilke ord, der bliver brugt for dem, så
man kan bruge et sprog om sin faglighed, som en kommende
arbejdsgiver forstår, siger konsulent i BF Ulla Thorborg, der har
arbejdet med Kompetencemodellen.
Modellen kan også bruges i forhold til ens nuværende arbejdsgiver.
- Når man selv har blik for sine kompetencer, og hvad det
egentlig er, man bidrager med på arbejdspladsen, så er det lettere
at få anerkendelse for det og selv være med til at præge
den retning, man måske gerne vil udvikle nye kompetencer i,
siger Ulla Thorborg og understreger, at modellen ikke skal ses
som en udtømmende liste.
- Den vil hele tiden være under udvikling, som BF’erens faglighed
er det. Og vi er åbne for medlemmers input.
• Informationssøgning
• Informationskompetencer
• Samarbejdsevner
• Formidlingsevner
• Kommunikative kompetencer
• IT-kompetencer
• Relationelle kompetencer
• Markedsføringskompetencer
• Sociale kompetencer