Kodeordet for kulturinstitutioner
i dag er
»samfundsrelevans«,
for institutionerne er
ikke nok i sig selv. Det
stod klart for lektor på
Institut for Informationsstudier
(INF) på Københavns
Universitet Nanna
Kann-Rasmussen under
forberedelserne til uddannelsen »Nordisk
Master i kulturledelse«, hvor femten topchefer
fra et bredt udvalg af nordiske kulturinstitutioner
var inviterede til en debat. Masteruddannelsen
blev ikke en realitet, men indsigten blev
kimen til et forskningsprojekt om, hvordan
kulturinstitutioner legitimerer sig selv i dag,
og hvorfor samfundsrelevans er blevet et
bærende element?
Nanna Kann-Rasmussen undersøger fire kulturinstitutioner
– Det Kongelige Teater, Copenhagen
Phil, Randers Bibliotek og Arbejdermuseet
for at få et bredt billede af tendenserne.
Kulturinstitutioners værdi og legitimitet
ligger i dag i partnerskaber og samarbejde,
mener Nanna Kann-Rasmussen, der særligt ser to sammenvævede diskurser i det danske kulturfelt. Den
ene er, at kultur skal være mere end æstetik, oplysning og dannelse,
og den anden er et fokus på kulturens »kontante værdi«.
Grundlæggende opfylder institutionerne ikke deres formål blot
ved eksistere i sig selv.
DU ER, HVEM DU SAMARBEJDER MED
- Kulturinstitutioner skal i dag åbne sig på nye måder for
samfundet og brugerne. Netværk, forbindelser, relationer og
samarbejde er med til at styrke institutionernes legitimitet.
Hvis man kigger i et bredt udvalg af årsrapporter fra forskellige
typer kulturinstitutioner, så finder man ofte listen over
partnerskaber på en prominent plads. Det viser, hvem de er,
hvad de kan, og hvad de bidrager med, siger Nanna Kann-
Rasmussen.
For kulturinstitutionerne er svaret blevet partnerskaber. Men
de har glemt at overveje, hvad spørgsmålet var. Hvad det er, de
ikke selv kan løse, siger Nanna Kann-Rasmussen.
Nanna Kann-Rasmussen konstaterer i sin undersøgelse, at i
jagten på samarbejder og partnerskaber underlægger kulturinstitutionerne
sig andres dagsordener og bidrager til at løse
deres opgaver.
To eksempler på dette er Arbejdermuseet, der introducerer
Københavns Kommunes flygtninge til velfærdssamfundet, og
Randers Bibliotek, der kobler sig på kommunens sundhedsprojekt
for at højne borgernes sundhedskompetencer.
- Er det deres opgave som museum og folkebibliotek,
kan man spørge, siger Nanna Kann-
Rasmussen og tilføjer, at det kan det godt
være, men at de skal være bevidste om deres
bevæggrunde for at tage de nye opgaver ind.
- Man skal passe på ikke at gøre sig sårbar
ved at tage andres dagsordener ind og løse
opgaver udenfor eller i kanten af ens kernefelt.
De nævnte eksempler kan jo være ganske fine
projekter for kulturinstitutionerne. Men de
skal have gjort deres egne værdier og formål
klart, så opgaver og partnerskaber afvejes ud
fra det.
- Man skal passe på ikke at gøre sig sårbar ved at tage andres dagsordener ind og løse opgaver udenfor eller i kanten af ens kernefelt.
SPIL GERNE MED, MEN BESTEM SELV
Nanna Kann-Rasmussen er ikke kommet frem
til én definition af samfundsrelevans. Det kan
være mange forskellige ting. En tendens for
biblioteker er, at de bliver en del af den overordnede
kommunale strategi for eksempel i
forhold til at tiltrække nye borgere til kommunen
eller tage imod flygtninge. For teatre
og orkestre bliver samfundsrelevansen stadig
italesat ret traditionelt, for eksempel som det
at skabe resonans hos publikum – at give dem
en personlig oplevelse.
Kulturinstitutionerne vil gerne være dem,
der giver adgang til nye relationer og netværk,
og brugerinddragelse og dialog med brugere
og publikum anses for nødvendigt, men Nanna
Kann-Rasmussen oplever, at både biblioteker,
museer og arkiver gerne vil tage skridtet
videre.
- De vil også gerne selv være en stemme i
debatten og samtidig være den arena, hvor
debatten foregår. Det har bibliotekerne været
rigtig gode til. Men de er ved at få konkurrence
fra museerne, der i stigende grad også tilbyder
foredrag, debatter og lignende.
BIBLIOTEKERNE HAR MINDST AUTONOMI
Der er mange ligheder mellem de fire institutioner,
som hun undersøger, når det kommer
til deres partnerskabsbaserede legitimeringsstrategier.
Men der er også forskelle.
- For det er institutionernes status, der
afgør, hvor meget autonomi de har, og hvor
langt ud over deres oprindelige formål, de
»behøver« at gå for at synliggøre deres samfundsrelevans
og dermed legitimere sig selv,
forklarer hun.
Bibliotekerne er, ifølge Nanna Kann-Rasmussen,
lavest i det kulturelle hierarki. Det betyder, at biblioteker har mindre autonomi, og det er derfor, vi
ser dem gå i mange retninger og påtage sig mange nye forskelige
opgaver.
- Kulturinstitutionerne er generelt dygtige til at »spille spillet
«. De kan mærke, hvad der forventes af dem, så de byder ind
og spiller med. Der er altså ikke tale om formelle krav, men om
at forventningerne styrer retningen, siger hun.
-...kulturen skal ses i et andet lys, mener Nanna Kann-Rasmussen. Det er et valg, at vi gerne vi skabe et samfund med en oplyst, vidende og dannet befolkning. Men fordi vækst er et parameter, som vi måler alting ud fra, også kultur, diskuterer vi stadig for eksempel udlåns- og besøgstal, selvom vi ved, at de ikke er fyldestgørende for værdien af en kulturinstitution.
KULTURENS VÆRDI I KRONER OG ØRE
Samtidig er der fokus på kulturens »kontante værdi«. Hvad får
vi ud af det – gerne i kroner og øre? Men det er en svær størrelse
for kulturinstitutioner. Ikke desto mindre har for eksempel
amerikanske biblioteksorganisationer regnet sig frem til, at for
hver dollar, der investeres i biblioteket, kommer fire retur. Og
senest kom der en dansk undersøgelse af Copenhagen Economics
bestilt af Tænketanken Fremtidens Biblioteker. Konklusionen
var her, at bibliotekerne skaber en værdi på op imod to
milliarder kroner om året, primært fordi de øger børns læsefærdigheder,
hvilket højner sandsynligheden for, at børnene senere
tager en uddannelse.
- Men kulturen skal ses i et andet lys, mener Nanna Kann-
Rasmussen. Det er et valg, at vi gerne vi skabe et samfund med
en oplyst, vidende og dannet befolkning. Men fordi vækst er et
parameter, som vi måler alting ud fra, også kultur, diskuterer
vi stadig for eksempel udlåns- og besøgstal, selvom vi ved, at
de ikke er fyldestgørende for værdien af en kulturinstitution. I
mit næste forskningsprojekt, som er i støbeskeen, håber jeg at
kunne være med til at åbne for nye måder at diskutere kulturinstitutioners
værdi på, siger Nanna Kann-Rasmussen.