Coronavirus

Find svar på dine spørgsmål om Coronavirus

Gå til sidens indhold

Generation touch

90 procent af alle danske børn har adgang til tablets. Ifølge medieforsker Stine Liv Johansen udfylder de digitale medier et hul i legekulturen og har ikke taget pladsen fra noget andet, som mange forældre ellers frygter, når børnene sidder med næsen i iPad'en.

- Vi kommer ikke udenom de digitale medier, sagde medieforsker Stine Liv Johansen ved Aarhus Universitet under sit oplæg på Bogforums Faglige Fredag om digitale mediers betydning for børn og unge i november 2015. Hun mener, at børns medieforbrug grundlæggende er naturligt og udviklende, men at børnene skal guides.

- Børns liv i dag er meget mere kontrolleret end tidligere. Vi kører dem til og fra skole og fritidsinteresser, og de leger ikke frit med vejens større børn. De nye medier har givet dem nye lege. Der kan de synge sammen med Justin Bieber på YouTube, spille spil og være i kontakt med hinanden. De bruger dem også til afslapning og opdatering. Unge i dag ser for eksempel flere nyheder end for ti år siden, siger medieforskeren, der ikke er så bekymret for børn og unges forbrug af digitale medier.

Leg er noget, vi gør

- Legen er det vigtigste i et barns liv – det er der, hvor de skaber relationer, øver sig og fordyber sig. Og vi skal huske, at leg er en praksis – noget vi gør, mens medier som en iPad er en ting, man kan bruge i legen. Så man kan ikke sige, at en iPad er godt eller skidt for børns leg. Vi må se på hvordan, den bliver brugt, siger Stine Liv Johansen, hvis råd til fagpersoner, der arbejder med børn og digitale medier, er altid at tage udgangspunkt i det pædagogiske mål, så man ikke lader sig styre af enhver smart app.

- Leg handler om at forlænge øjeblikket – skabe en stemning, man har lyst til skal fortsætte. Men børn lærer ved at lege. Når drenge spiller computerspil, gør de det ikke for at tilegne sig hurtighed eller øve strategi, men det træner de ikke desto mindre, mens de leger, siger Stine Liv Johansen, der ser de digitale medier som en udvidelse af børns legekultur.

- Du kan spille Fifa med din bedste ven, selv når han er i udlandet, eller sidde tæt sammen i sofaen og spille Mindcraft. På YouTube kan du både se seje videoer og selv lave dem, siger Stine Liv Johansen. Hun understreger, at de »nye« medier ikke er spor nye for børn. De er et grundvilkår – vores børn og unge er generation touch, og de har ikke den reservation, som voksne ofte har over for den nye teknologi. Børn tænker: »Nå, hvad kan jeg ellers bruge den her iPad, telefon eller computer til«.

Stine Liv Johansen er dog ikke blind for, at de digitale medier også kan betyde nye risici. Børn kan møde fremmede på nettet, og det er afgørende, at vi gør børn media literate, siger hun.

- Mange børn er heldigvis relativt med på, hvordan de skal begå sig på nettet. Min bekymring er faktisk mere deres fysik, den bøjede nakke og de små fingre samtidig med, at vi fragter dem rundt til alting, siger Stine Liv Johansen.

Læs mere:

Stig Hjarvad: Medialisering – Mediernes rolle i social og kulturel forandring. Hans Reitzels Forlag, 2016.

Stine Liv Johansen: Barns liv og lek med medier. Cappelen Damm, 2015.