Gå til sidens indhold

Perspektiv nr. 2

Vores klik og ytringer på nettet er guld værd for virksomheder og kan få konsekvenser for vores arbejdsliv såvel som vores forsikringer. Det ser vi nærmere på i dette nummer af Perspektiv, hvor du også kan læse om fusionen mellem IVA og Københavns Universitet, og hvorfor det kan være problematisk altid at ville finde en mening med sit arbejde.

 

 

  • Drop den negative tone

    Nyvalgt studenterobservatør i Bibliotekarforbundets hovedbestyrelse Loke Daugbjerg Andersen er ked af, at mange taler om faget, som om det er ved at uddø. Han ser masser af muligheder for kommende kandidater fra IVA.

    Læs mere
  • Fokus på kompetenceudvikling

    Formandens leder

    Læs mere
  • Nettet - puslespil til milliarder

    Og du leverer brikkerne. For hvert klik på nettet efterlader du et lille digitalt spor, som virksomheder støvsuger op, fordi de er guld værd. Når virksomhederne har tilstrækkelig mange brikker, ved de nemlig mere om dig, end du selv gør.

    Læs mere
  • David og Goliat

    Første april bliver Det Informationsvidenskabelige Akademi en del af Københavns Universitet på papiret og i 2016 også fysisk, når IVA flytter til det nybyggede KUA3. Men hvad betyder det for uddannelsen? Underviserne? Biblioteket? Og de studerende?

    Læs mere
  • »Bibzooms tid er forbi«

    Jakob Wandam skriver dette synspunkt som privatperson. Han har tidligere været musikbibliotekar i Odense, og er nu ansat i DBC.

    Læs mere
  • Kaos er sundt

    I to år guidede bibliotekar Lotte Lykke Simonsen sine kolleger i at tage imod tv-hold og hundredevis af børn, når Ramasjang kom forbi. Hun opfordrer til mere mod og hjerteblod og mindre bekymring.

    Læs mere
  • Ledelse handler ikke om at bestemme alting

    Jakob Heide Petersen skiftede 2. januar stillingen som kontorchef i Kulturstyrelsen ud med ledelsen af Københavns Hovedbibliotek. Han vil blandt andet gerne tættere på biblioteksbrugerne.

    Læs mere
  • Jagten på mening skal give mening

    For mange af os er arbejdet blevet det sted, hvor vi realiserer os selv som mennesker. Men hvis alt, hvad vi foretager os på arbejdspladsen, skal give personlig mening, har vi et problem, mener en arbejdsmarkedsforsker.

    Læs mere