Coronavirus

Find svar på dine spørgsmål om Coronavirus

Gå til sidens indhold

Biblioteket, der aldrig lukkede ned…

Ballerup Bibliotekerne afprøver flere teknologiske løsninger for at give den bedst mulige betjening. Brugerne tager teknologien til sig – både i en coronatid og som supplement til den fysiske betjening.

Online betjening. Foto Ballerup Bibliotekerne

I snart et år er bibliotekerne, som så meget andet i Danmark, flere gange blevet lukket ned og har skullet jonglere med skiftende restriktioner og begrænsninger.

Sandheden er bare, at bibliotekerne nok lukkede dørene for publikum i perioder, men bestemt ikke lukkede for alt det, et bibliotek også kan være.

Samtidig med, at landet lukkede ned i foråret 2020, vendte medarbejdere og ledelse på Ballerup Bibliotek ryggen til coronakvalme og handlingslammelse og gik i gang med at se på, hvordan man selv i en lukketid kunne gøre en forskel for byens borgere.

Digitale tilbud og To Go

Der var og er stadig gymnasieelever, der skal aflevere opgaver og har brug for bibliotekar-hjælp, så på ingen tid blev der etableret en taskforce med studiehjælp – online, selvfølgelig. Og inden, Søren Brostrøm kunne nå at sige »den grønne, flade kurve« to gange, fik Ballerup Bibliotek daglig »åbningstid« med fast bibliotekarhjælp på en af de nye digitale platforme, som medarbejderne med lynets hast tog til sig.

Og så var der hele det digitale tilbud, som borgerne kunne bruge hjemmefra – e-reolen, Filmstriben, digitale magasiner og tidsskrifter, aviser med videre, som skulle ud til publikum. Både borgere og medarbejdere kom med ekspresfart igennem et veritabelt kompetenceløft ved at lære alle de nye teknologier at kende.

I løbet af sidste forår og nu igen siden begyndelsen af januar langer Ballerup Bibliotek bøger over disken, som var det varme pølser fra en bod. Bøger To-Go kan bestilles på nettet og afhentes gennem et vindue i biblioteket. Borgere, der kan lide at blive overrasket, kan også vælge en af de populære »Ønskeposer« med særligt udvalgte bøger, som personalet sammensætter ud fra lånernes læselyster.

Ny teknologi og bedre brugeroplevelser

Når publikum ikke må komme på biblioteket til foredrag, så må biblioteket komme hjem i stuerne. Derfor bliver flere og flere af bibliotekets arrangementer streamet, så man kan se med hjemmefra på blandt andet Facebook, Instagram, Zoom eller Whereby. Mange platforme bliver testet, og erfaringer indhentet for at finde det bedste mulige tekniske setup – hvad enten det kan afvikles i bibliotekets lokaler med eller uden publikum, eller det er mobiltelefonen hjemme fra bibliotekarens køkkenbord, der sender foredrag og aktiviteter ud til byens borgere.

Live chat

Sidste skud på stammen af teknologiske tiltag - indtil videre - er en chatfunktion, hvor brugerne kan spørge og få hurtig hjælp til for eksempel at reservere eller søge materialer på bibliotekets hjemmeside. Det er en funktion, mange allerede kender fra netbutikkerne, og nu er den med succes taget i brug på bibliotekets hjemmeside.

Hvor er det en smart måde at få fat i jer på - det er så let med chatten.
glad låner til Lotte, bibliotekar
Det er helt intuitivt – børnene finder også lynhurtigt ud af det.
Hanne, børnebibliotekar

Ballerup Bibliotek har allerede gode erfaringer med at bruge video, telefon og e-mail som supplement til det fysiske møde. Nu har biblioteket taget en live chat i brug for at kunne være lige præcis der, hvor brugeren er.

- Vi arbejder hele tiden på at give vores brugere den bedst mulige betjening. Vi er til stede på flere forskellige platforme, fordi folk er forskellige og har forskellige præferencer, forklarer Michael Anker, digital leder på Ballerup Bibliotekerne.

- Hvis en bruger går lidt i stå på hjemmesiden, reagerer chatten med et vink eller et »hej«, og så kan vi prøve at hjælpe videre med for eksempel søgning eller bestilling, slutter Michael Anker.

Brugerne af bibliotekets hjemmeside har lynhurtigt taget den nye funktion til sig med virkelig mange daglige betjeninger i chatten, og der har kun været positive tilbagemeldinger fra både borgere og medarbejdere.

Så, det korte af det lange: Selvom dørene er lukkede, så er biblioteket fuld af liv og har masser af tilbud til borgerne med fuld online åbningstid og med både børne- og voksen bibliotekarvagt. Kvoterne for lån på Filmstriben, e-lydbøger og e-bøger er sat op, og der er altid hjælp at hente til at komme i gang med de digitale tilbud.