Forslag 1: Regulering af kontingentet
Forslagsstiller: Hovedbestyrelsen
Forslagstekst: Alle kontingentsatser reguleres fortsat med 2% årligt i den kommende generalforsamlingsperiode.
Herunder ses de nuværende kvartalsvise kontingentsatser samt disses udvikling med årlige reguleringer på 2%.
Beskæftigelsesvilkår | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Fuldtidansat, ansat over 30 timer pr. uge | 1.853 | 1.890 | 1.928 | 1.966 |
Deltidsansat, ansat 8-30 timer pr. uge | 1.484 | 1.513 | 1.544 | 1.574 |
Job med løntilskud, individuel sats | 1.114 | 1.137 | 1.159 | 1.182 |
Job med løntilskud, lav sats | 926 | 945 | 964 | 983 |
Ansat på Grønland | 1.484 | 1.513 | 1.544 | 1.574 |
Ansat på Grønland, deltidsbibliotekar | 618 | 630 | 643 | 655 |
Ledig på individuel sats | 1.114 | 1.137 | 1.159 | 1.182 |
Ledig på lav sats | 926 | 945 | 964 | 983 |
Ledig med tabt dagpengeret | 3 | 3 | 3 | 3 |
Barsels-/forældreorlov med dagpenge, lav sats | 926 | 945 | 964 | 983 |
Barselsorlov med dagpenge | 1.114 | 1.137 | 1.159 | 1.182 |
Dimittend | 92 | 94 | 96 | 98 |
Studerende | 92 | 94 | 96 | 98 |
Passiv, aktiv uden for forbundets område | 618 | 630 | 643 | 655 |
Pensionist/efterlønsmodtager | 185 | 188 | 192 | 196 |
Baggrund: På generalforsamlingen i 2018 blev det besluttet at regulere kontingentet med 2% årligt i perioden 2019 -2021. Forbundet står stadig i den situation, at der hvert år bliver færre medlemmer på grund af generationsskifte og dalende tilgang til organisationen. Organisationen går derfor endnu en tid i møde med færre kontingentindtægter.
Hovedbestyrelsen har drøftet denne problematik løbende igennem generalforsamlingsperioden.
Hovedbestyrelsen lægger op til
Der er omkostninger forbundet ved at holde et højt aktivitetsniveau og udvikle organisationen. Samtidig er der stigende priser og lønninger i samfundet. Derfor foreslår hovedbestyrelsen, at kontingentsatserne i den kommende periode fortsat reguleres med 2% årligt.
Forslag 2: Regulering af formandens vederlag
Forslagsstiller: Hovedbestyrelsen
Forslagstekst: Formandens vederlagsniveau (og pension) fastlægges fra 1. januar 2022 ud fra et gennemsnit af en række øvrige forbundsformænds vederlag (se herunder), og vederlaget reguleres fremadrettet med værdien af forhandlingsresultatet mellem KL og Forhandlingsfælleskabet.
Faglig organisation |
Aflønning* |
Pension |
Løn inkl. pension |
Unavngiven organisation |
948.000 |
14,00 % |
1.080.720 |
Unavngiven organisation |
839.000 |
16,59 % |
978.190 |
Unavngiven organisation |
921.000 |
17,10 % |
1.078.491 |
Unavngiven organisation |
882.000 |
17,95 % |
1.040.319 |
Unavngiven organisation |
677.000 |
18,00 % |
798.860 |
Unavngiven organisation |
847.000 |
16,80 % |
989.296 |
Unavngiven organisation |
720.000 |
17,10 % |
843.120 |
Gennemsnit andre organisationer |
833.400 |
16,79 % |
973.328 |
Forbundet Kultur og Information |
736.000 |
18,66 % |
873.338 |
*Tallene er indhentet i 2020, og KI er bekendte med, hvilke faglige organisationer, der er inddraget i sammenligningen
Baggrund: Det har vist sig, at det nuværende vederlag for forbundets formand ligger væsentligt under gennemsnitsvederlaget for en række sammenlignelige organisationer. Samtidig er formandens opgaver usammenlignelige med de opgaver, der ligger hos kommunale biblioteksledere (som hidtil har været udgangspunktet for fastsættelse af vederlaget).
Forslag 3: Udbetaling af engangsvederlag til forbundets formand
Forslagsstiller: Hovedbestyrelsen
Forslagstekst: Der udbetales et engangsvederlag på ét års difference mellem det nuværende vederlag og gennemsnitsvederlaget i nedenstående skema. Engangsbeløbet svarer til 99.900 kr. inkl. pension i 2020 tal. Beløbet udbetales ultimo 2021.
Faglig organisation |
Aflønning* |
Pension |
Løn inkl. pension |
Unavngiven organisation |
948.000 |
14,00 % |
1.080.720 |
Unavngiven organisation |
839.000 |
16,59 % |
978.190 |
Unavngiven organisation |
921.000 |
17,10 % |
1.078.491 |
Unavngiven organisation |
882.000 |
17,95 % |
1.040.319 |
Unavngiven organisation |
677.000 |
18,00 % |
798.860 |
Unavngiven organisation |
847.000 |
16,80 % |
989.296 |
Unavngiven organisation |
720.000 |
17,10 % |
843.120 |
Gennemsnit andre organisationer |
833.400 |
16,79 % |
973.328 |
Forbundet Kultur og Information |
736.000 |
18,66 % |
873.338 |
*Tallene er indhentet i 2020, og KI er bekendte med, hvilke faglige organisationer, der er inddraget i sammenligningen
Baggrund: Hovedbestyrelsen mener, at formandens vederlag i en periode har været for lavt, men har afventet generalforsamlingens beslutning.
Forslag 4: Præcisering af hvem der kan optages som passive medlemmer af forbundet (vedtægtsændring)
Forslagsstiller: Hovedbestyrelsen
Forslagstekst:
Foreslås ændret til:
Baggrund: Baggrunden for forslaget er, at forbundet i dag optager andre end bibliotekarer som medlemmer.
Forslag 5: Behandling af forslag om ændring af forbundets vedtægter (vedtægtsændring)
Forslagsstiller: Hovedbestyrelsen
Forslagstekst:
Foreslås ændret til:
Baggrund: Baggrunden for forslaget er at skabe parallelitet mellem de bestemmelser, der gælder i forbindelse med forbundets opløsning (§22)og de bestemmelser, der gælder ved ændringer af forbundets vedtægter således at der er proportionalitet.
Forslag 6: Fastlæggelse af vederlag for politisk valgte (vedtægtsændring)
Forslagsstiller: Hovedbestyrelsen
Forslagstekst:
Foreslås ændret til:
”1. Valg af ………………………..
Nummerereingen af de efterfølgende punkter tilrettes i konsekvens her af således:
Baggrund: Hensigten er at formalisere generalforsamlingens stillingtagen til vederlag for varetagelse af hverv som politisk valgt i forbundet.
Forslag 7: Suppleanter for studenterrepræsentant i hovedbestyrelsen (vedtægtsændring)
Forslagsstiller: Hovedbestyrelsen
Forslagstekst:
Forslås ændret til:
Baggrund: Hensigten er at tydeliggøre, at der også i tilfælde af studenterrepræsentantens varige udtræden af hovedbestyrelsen, kan ske ind supplering af en suppleant.